( -- قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 41
معاد از نظر صدر المتالّهين امثال ملا صدرا گفتهاندمعاد جسمانى است اما همه معاد جسمانى را بردهاند در داخل خود روحو عالم ارواح، يعنى گفتهاند اين خصايص جسمانى در عالم ارواح وجود دارد، اين فاصلهاىكه قدما از قبيل بو على ميان روح و جسم قائل بودهاند و فقط عقل را روحى مىدانستند و غير عقل را روحى نمىدانستند،اين فاصله وجود ندارد.اما البته اين مطلب هم مشكل را حل نكردهاست، يعنى ما اين را با مجموع آيات قرآن نمىتوانيم[تطبيقكنيم].با اينكه حرف خيلى خوبى است و آن را با دلايل علمى هم مىشود تاييد كرد ولى معاد قرآن را بااين مطلب نمىشود توجيه كرد، چون معاد قرآن تنها روى انسان نيست، روى همه عالم است.قرآن اساسا راجع به عالم ماده بحثمىكند نه تنها انسان: «اذا الشمس كورت، و اذا النجوم انكدرت، و اذا الجبال سيرت» مربوط به قيامت است، «يومتبدل الارض غير الارض» فقط ارض روح ما را نمىگويد، قرآن ارض(همين زمين)را دارد مىگويد، و ساير آياتى كه در قرآن هست. اينجا چيزهايىبوده است كه علم قديم قاصر بوده و نمىتوانسته از اينجا يك قدم جلوتر برود، يعنى نه اينكه امثال ملا صدرا اينجا كهرسيدهاند كميتشخصشان لنگ بوده، نه، اينجا كه رسيدهاند علم قديم به شكلى بوده كه اجازه نمىداده استيك قدم جلوتر بروند،ولى علم امروز در اينجا جلوى ما را باز كرده و همين راهى كه آقاى مهندس رفتهاند با اتكاء علم امروز بسيار راهمفيدى است.در ميان قدماى ما فقط مرحوم آقا على مدرس با اينكه در عصر قديم هم هست(متعلق به زمان ناصر الدينشاه است)و ظاهر هم اين
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 12,300 تومان