( -- قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 12
هدف كاهش مونوكسيد كربن، اكسيد نيتروژن و هيدروكربنهاي نسوخته كاربرد سنسور اكسيژن در موتور انژكتوري از اين سنسور در كنترل و پايين نگه داشتن ميزان مونوكسيد كربن، اكسيد نيتروژن و هيدروكربنهاي نسوخته ميتوان استفاده كرد سنسور اكسيژن (كه با نامهاي ديگر مانند سنسور O2 ، لامبدا سنسور و يا سنسور EGO معرفي ميشود) يكي از مهمترين سنسورها در موتور انژكتوري است. شكل آن شبيه يك شمع است و در منيفولد اگزوز بين توربو و مبدل كاتاليست قرار ميگيرد. (مطابق شكل 1). هنگاميكه در دماي عملكرد قرار ميگيرد، مثل يك باتري كوچك عمل ميكند كه ولتاژ توليدي آن ناشي از اختلاف غلظت اكسيژن موجود در اگزوز و اكسيژن موجود در محيط اطراف است. با اين روش آن مقدار از اكسيژن بخار شده موجود در خروجي را اندازهگيري كرده و به ECM اجازه ميدهد تا احتراق را متناسب با گريدهاي مختلف سوخت مصرفي، تغييرات ارتفاعي (ناشي از حركت خودرو در مسير خود)، ميزان مصرف سوخت و... كنترل كند. همچنين از اين سنسور ميتوان در كنترل و پايين نگه داشتن ميزان مونوكسيد كربن، اكسيد نيتروژن و هيدروكربنهاي نسوخته استفاده كرد. شكل 1 معرفي سنسور اكسيژن سنسور اكسيژن شامل بدنه سراميكي با سره پلاتينيوم است. سره سنسور توسط غلاف فلزي محافظت شده است. محدوده خارجي اين سراميك پوشش داده شده در معرض اكسيژن موجود در اگزوز قرار دارد. قسمت داخلي آن به اكسيژن موجود در اتمسفر مرتبط است(شكل شماره 2). اختلاف بين اين دو نقطه باعث توليد ولتاژ در سنسور ميشود. قبل از اينكه سنسور عمل كند بايد در حدود 300 درجه سلسيوس گرم شود (در حدود 600 درجه فارنهايت) و بهترين عملكرد را در حدود دماي 1400 درجه فارنهايت دارا است. لذا محل قرارگيري آن را اگزوز در نظر گرفتهاند. تا قبل از اينكه دماي سنسور به دماي نامي عملكرد برسد، واحد كنترل الكترونيكي خودرو به صورت Open Loop عمل كرده بطوريكه ECU بدون اينكه فيدبكي داشته باشد، فقط اطلاعات را از سنسور اكسيژن گرفته
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 3,600 تومان